Blijft relevant en volg de veranderingen bij (auto)verzekering
Wij staan aan de vooravond van grote veranderingen op het gebied van auto’s en daarmee autoverzekeringen. Dat is belangrijk voor financieel adviseurs. Enerzijds omdat de inkomsten uit autoverzekeringen bij veel financieel-advieskantoren nog steeds een niet te missen onderdeel van de totale inkomsten uitmaken. Anderzijds omdat de komende ontwikkelingen de adviesfunctie van de onafhankelijk financieel adviseur alleen maar versterkt. Een aantal van de belangrijke veranderingen zet ik op een rij.
Auto’s worden in hoog tempo technologisch complex door rijhulpsystemen (ADAS), elektrificatie en het verbonden zijn met het internet. Naast verhoging van de verkeersveiligheid levert dit ook meer data op. Data die steeds meer gegevens combineren van auto, bestuurder, rijgedrag, locaties en tijdstippen waar gereden wordt, hoogte reparatiekosten et cetera. De data worden fijnmaziger en leiden tot meer fijnmaziger premies. Twee min of meer gelijkwaardige auto’s kunnen daardoor twee totaal verschillende premies krijgen. Consumenten snappen dat niet altijd. Maar de adviseur zal dat wel kunnen en moeten uitleggen.Diefstal onderdelen leidt tot andere afwegingen
Steeds meer auto’s bezitten een of meer onderdelen die extreem kostbaar zijn. Een koplamp van een paar duizend euro is geen uitzondering meer. Auto’s staan over het algemeen buiten en zijn daardoor mede een makkelijk object voor criminelen. Er is een sterke groei te zien van diefstal van juist de dure onderdelen. Weet elke automobilist of hij een auto bezit die deze aantrekkelijke onderdelen heeft? En zo ja: wie attendeert hem er dan op dat hij weliswaar een voortreffelijke bestuurder is en het financieel aantrekkelijk lijkt om maar over te stappen naar een WA-dekking, maar de kater heel groot is wanneer dan toch dat dure onderdeel gestolen wordt?
Leeftijd en autobezit gaat meer verschillen
Het bezit van auto’s gaat tussen generaties in toenemende mate verschillen. Ten opzichte van 2010 is het autobezit onder ouderen in tien jaar tijd met 15 procent gestegen, terwijl dit onder jongeren in dezelfde periode met 16 procent is gedaald. Dit is logischerwijs gerelateerd aan de vergrijzing van de bevolking, maar komt ook doordat de oudere generatie vitaler, vermogender en actiever is dan voorheen en bovendien over decennia rijervaring beschikt. Het autobezit komt dus ook steeds meer in handen van de oudere generatie. Dat is veelal de markt die door de financieel adviseur wordt bediend.
Jongeren gaan juist weer meer auto delen
Jongeren daarentegen staan juist weer meer en meer open voor het delen van auto’s. Voor de jongeren zelf is dit financieel vaak aantrekkelijk. Vanuit maatschappelijk oogpunt kan het aantal auto’s sterk verlaagd worden wanneer het aantal deelauto’s toeneemt. Op dit moment staat de auto gemiddeld 90 procent van de tijd stil. Dat is een enorme verspilling. Er ontstaan tal van kleinschalige initiatieven die in de kern het gebruik van de auto betreffen in plaats van het bezit. De initiatieven zijn mooi. Maar het vereist wel weer een deskundig advies voor het verzekeren van alle risico’s die hiermee zijn verbonden.
Adviseur: volg de ontwikkelingen
De wereld van autoverzekeringen gaat snel veranderen. Dit leidt tot nieuwe aandachtspunten bij het advies over de auto. De adviseur die deze ontwikkelingen volgt zal merken dat hij of zij ook bij autoverzekeringen een belangrijke meerwaarde blijft houden voor relaties.
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.