Riool

CBV Waarschuwing: Dat zaakje stinkt!

Het coronavirus heeft zijn invloed op het gebruik van de toiletten thuis. Door het thuiswerken zijn de riolen bij kantoren weliswaar ontlast maar is de druk op de afvoer van particuliere woningen flink toegenomen. Het gebeurt steeds vaker dat de riolering verstopt raakt en een ontstoppingsbedrijf of een loodgieter moet worden ingeschakeld. De verzekeraars zien de afgelopen tijd een toename in claims van klanten met een factuur waar duidelijk een luchtje aan zit.

Hoe werkt het?
Uit signalen van verzekeraars blijkt dat malafide ontstoppers en loodgieters in toenemende mate de rioolproblemen als een gat in de markt zien en in de afgelopen periode weer veel huiseigenaren hebben opgelicht. Zodra de klant merkt dat zijn riool verstopt is, zoekt hij op internet, veelal via een zoekmachine, naar een rioolontstopper of loodgieter. Bij gebruik van een zoekmachine komen als eerste de bedrijven in beeld die betalen voor een hoge ranking.

Er zijn bedrijven die misbruik maken van gerenommeerde ontstoppings- of loodgietersbedrijven door op internet de naam iets aan te passen. De klant wordt zo op het verkeerde been gezet en denkt nietsvermoedend met een bonafide partij zaken te doen.

Als de klant in zee gaat met een dergelijk bedrijf wordt vooraf een werkbon opgesteld die de klant moet ondertekenen. Als de klus is geklaard, vult de medewerker van het bedrijf de werkbon verder in en ontvangt de klant de torenhoge nota.

Protesteren heeft niet veel effect want de klant heeft immers op de werkbon zelf al zijn handtekening geplaatst en is zo akkoord gegaan met de voorwaarden. Nadat de verstopping is of lijkt te zijn verholpen, moet de klant ter plekke afrekenen.

Hoe herken je het?
Onderzoek door de Consumentenbond in 2019 toont aan dat een eenvoudige ontstoppingsklus van maximaal een half uur gemiddeld rond de 120 euro kost. Bij verzekeraars komen echter claims binnen met facturen die oplopen van 800 tot zelfs 3.300 euro voor een klus van een half uur. Vooral het gebruik van ‘de veer’ speelt een prijsverhogende rol. Een tarief van € 69,90 per meter is niet ondenkbaar, waarbij 10 meter toch wel het minimum is dat wordt geclaimd.

CBV Advies
Feitelijk is hier sprake van oplichting van de particulier die, op basis van goed vertrouwen, een noodzakelijke reparatie laat uitvoeren en zich vervolgens met de veel te hoge factuur meldt bij zijn verzekeraar. Waar dergelijke kosten in algemene zin verzekerd zijn, is het vervolgens aan de verzekeraar om de claim te honoreren of in een discussie met zijn verzekerde terecht te komen.

CBV adviseert opstalverzekeraars daarom in hun klantcommunicatie aandacht te besteden aan dit soort kwalijke praktijken. Door de verzekerden vooraf te informeren over deze vorm van oplichting, kan worden voorkomen dat zij in de truc trappen en problemen ontstaan over de hoogte en rechtmatigheid van claims.

Op de website van de Consumentenbond staan tips hoe je een betrouwbare loodgieter kunt vinden, zie: https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/een-goede-loodgietervinden.

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Adress}}
{{advisor.PhoneNumber}}