Turien & Co.: Het verhaal van een bijna 100-jarige

André Turien richt in 1921 in Venlo het assurantiebedrijf Turien op. Na de Tweede Wereldoorlog verhuist het bedrijf naar Amsterdam en in 1948 wordt het de wettelijk vertegenwoordiger van Alpina (later Zurich) en wordt het bedrijf meer een assuradeur. “Maar ik ben er niet de volle honderd jaar bij geweest”, lacht algemeen directeur Peter van Geijtenbeek, als hem gevraagd wordt de historie te schetsen.

In de jaren zestig wordt de basis gelegd voor de positie van Turien & Co. op de markt voor exclusieve auto’s. “In die tijd kwam er een nieuw tarief voor autoverzekeringen. Ook toen waren exclusieve auto’s al een lastig risico. Het bedrijf bedacht een andere manier van tarifering, waarbij onder meer ook het motorvermogen meespeelde. Het bedrijf werd toen overgenomen door de heren Schneider. En in de jaren tachtig zijn het hun zoons die het bedrijf overnemen. Dat is ook ongeveer de tijd dat ikzelf in de verzekeringsbranche aan het werk ging. Bij Turien & Co. werk ik inmiddels alweer zestien jaar.”

Passie voor auto’s
In die jaren bouwt het assuradeurenbedrijf zijn positie op de markt van exclusieve auto’s steeds verder uit en mag zich nu met afstand marktleider noemen in dit segment. “Wij zijn drie tot vier keer zo groot als onze eerstvolgende concurrent en dat terwijl ik zelf helemaal niks heb met auto’s. Ik begreep later dat er vlak na mijn aanstelling om die reden zelfs een weddenschap was dat ik de kerst niet zou halen”, vertelt Van Geijtenbeek. “Ik mag dan zelf niets hebben met auto’s, ik vind het wel heel mooi om te zien dat mensen hun passie volgen. Hier binnen Turien hebben onze mensen echt verstand van auto’s en hebben wij als bedrijf ongelooflijk veel kennis in huis.”

Met één pennenstreek
Van Geijtenbeek leert ook dat met één pennenstreek de toekomst van een bedrijf er heel anders uit kan zien. “In de jaren tachtig bouwde Turien & Co. een grote zorgtak op, die op zijn top twee keer zo groot was als de schadepoot. In 2001 was er sprake van een kleine financiële crisis door 9/11 en je zag dat veel internationale concerns zich terugtrokken op hun hoofdmarkten. Zurich nam het besluit uit de particuliere markt in Nederland weg te gaan. Wij hadden toen contracten van vijf jaar en dat kon met één pennenstreek gebeurd zijn. In 2006 namen wij de verzekeraar Ansvar over en achteraf bleek dat een gouden greep te zijn geweest. Want op 27 november 2015 maakte VGZ bekend dat zij stopte met volmachten. Ook één pennenstreek. Een pennenstreek die 200 mensen hun baan kostte en een zorgmarkt waarin wij 30 tot 40 jaar heel succesvol waren geweest. Met Zurich is het gelukkig nooit zo ver gekomen. Wel kregen wij meer de behoefte om in control te komen. Dat er uiteindelijk toe leidde dat wij in 2015 de portefeuille van Zurich konden overnemen. Op dat moment kwam Ansvar heel goed van pas.”

Redding van het bedrijf
Die kwetsbaarheid en afhankelijkheid van één volmachtgever, was iets dat Van Geijtenbeek niet nog een keer wilde meemaken. “Als dat namelijk gebeurt, is je bestaansrecht als assuradeur weg. Met Ansvar hebben we een eigen risicodrager in huis. We hebben Ansvar en Turien & Co. volledig in elkaar geschoven en dat werkt uitstekend”, aldus Van Geijtenbeek. Wat in eerste instantie een dieptepunt was voor het bedrijf, het wegvallen van de zorgtak, blijkt achteraf de redding van het bedrijf te zijn geweest. “Vanwege die zorgtak hebben wij ongelooflijk veel geïnvesteerd in onze IT. De zorgtak vroeg een enorme IT-capaciteit, dat ten koste ging van onze schadetak. Toen VGZ zich terugtrok, hadden wij het strategisch inzicht dat wij te klein waren voor de zorgmarkt. Dat zorgde ervoor dat wij alle ballen op de schadetak konden richten. En waar het bij andere bedrijven piept en kraakt qua IT, is dat onze redding geweest”, legt Van Geijtenbeek uit. “Het hebben van een eigen verzekeraar geeft je veel ruimte. De consolidatie binnen de verzekeringsbranche zette door, grote partijen standaardiseerden hun IT en dat gaf ons de ruimte ons te richten op niches, zoals dure auto’s, rietgedekte villa’s, Wegas maar bijvoorbeeld ook moskeeën, een rijgedragverzekering, een duurzaamheidspropositie en recent wat meer het recreatiesegment. Wij vullen de gaten op die bij grote spelers ontstonden en die zij niet als risico in de boeken wilden hebben. Daarmee winnen wij aan relevantie in de Nederlandse verzekeringsmarkt.”

Ouderwetse assuradeur
Eén van de hoogtepunten is de overname van de Zurich-portefeuille, maar ook de start van het zorgbedrijf. “Het zorgbedrijf heeft wel meer dan dertig jaar ons beleid bepaald. We zijn daarnaast trots dat wij 67 jaar hebben mogen samenwerken met een bedrijf als Zurich. We zijn in goede harmonie uit elkaar gegaan en we werken nog steeds samen. Ik ben er trots op dat wij als assuradeur voor deze partijen mogen werken. Noem ons dan maar een ouderwetse assuradeur. Wij realiseren ons dat wij werken bij de gratie van de risicodrager. Ons beleid kan niet prevaleren boven dat van de risicodrager. Als ik geluiden hoor dat de macht terug moet naar het volmachtkanaal, dan heb ik daar niet zoveel mee. Dat denken past niet in onze cultuur.”

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Adress}}
{{advisor.PhoneNumber}}