Bouwvakker Tim valt van steiger: Hoe verloopt de re-integratie? Juridische Adviesdesk Deel 2

Bouwvakker Tim is tijdens zijn werk vanaf een hoge steiger op een stalen balk gestapt. Hij viel 10 meter naar beneden en brak onder andere zijn been, hij is boos op zijn werkgever. Werkgever Koos is erg geschrokken en vindt het verschrikkelijk wat er is gebeurd.

Gelukkig is de schade gedekt door de Wegas XL polis van Turien & Co. De re-integratie gaat echter niet goed en het werk en de kosten lopen op. Wat nu? Op aanraden van Cas, zijn assurantieadviseur belde Koos met de DAS-jurist van de Juridische Adviesdesk van Turien & Co. Op aanraden van de jurist heeft Koos de bedrijfsarts ingeschakeld. Tim kan weer gedeeltelijk aan het werk.

Tim weigert echter passende werkzaamheden te doen en wil geen contact. Koos laat het maar even zo, hij voelt zich schuldig. Dan spreekt hij weer met Cas, zijn assurantieadviseur. Die zegt dat hij het niet moet laten rusten. De jurist van de Adviesdesk had toch gezegd dat het belangrijk is dat je er alles aan doet om de medewerker weer aan het werk te krijgen? Op advies van Cas belt Koos nogmaals met de DAS jurist via de Juridische Adviesdesk van Turien & Co. Samen overleggen ze weer wat Koos nu het beste kan doen:

1.     Voortgangsgesprekken

De jurist benadrukt dat alle communicatielijnen los laten niet de manier is waarop je het re-integratieproces moet aanvliegen. Ook niet als je je schuldig voelt. Blijf tijdens het traject voortdurend contact houden met de werknemer. Je bent zelfs verplicht om dit te doen. Eén keer in de zes weken een voortgangsgesprek geldt daarbij als het wettelijk minimum. Tijdens dat gesprek bespreek je de situatie en beslissen jullie samen of er eventueel aan het plan van aanpak moet worden gesleuteld. Geef ook deze afspraken weer een plekje in het re-integratiedossier.

Actie: Koos nodigt Tim uit voor een voortgangsgesprek en wijst er op dat ook Tim wettelijk verplicht is mee te werken aan deze afspraak en zijn re-integratie.

2.     Afspraken niet nakomen: deskundigenoordeel

Wederzijds onbegrip. Irritaties die zich opstapelen. Verwachtingen die niet uitkomen. Het pad naar re-integratie is soms lang en ligt bezaaid met obstakels. Vind je bijvoorbeeld dat jouw medewerker zich onvoldoende inspant om snel terug te keren? Dan kun je daarvoor ook nu weer naar het UWV voor een deskundigenoordeel. In dit geval wordt dan een verzekeringsarts ingeschakeld. Die gaat het gesprek aan, luistert naar alle argumenten, neemt het dossier door en geeft vervolgens een oordeel. Dit oordeel is overigens niet bindend.

Door met werknemer en werkgever om tafel te gaan, lukt het de deskundige regelmatig om een stroef lopend re-integratieproces weer vlot te trekken. Maar blijft je medewerker naar jouw idee ook na deze interventie nog steeds verzaken? Dan mag je in bepaalde situaties de loondoorbetaling staken. Voldoet de werknemer dan nog niet aan de re-integratieverplichtingen, dan kun je een stap naar de rechter overwegen. Het deskundigenoordeel speelt in dit soort gevallen een rol bij de uitspraak.

Actie: Als Tim weigert deel te nemen aan het voortgangsgesprek, weigert zijn re-integratie mogelijkheden te benutten of zijn afspraken na te komen dan vraagt Koos een deskundigenoordeel aan bij het UWV: doet Tim genoeg om weer aan het werk te gaan?

Koos kan hiermee verder! En als het niet lukt? Dan belt hij gewoon weer met zijn DAS-jurist van de Juridische Adviesdesk van Turien &Co.! Hij weet dat hij daar bij letstelschade op op basis van de polisvoorwaarden van de Wegas XL-verzekering recht op heeft.

Wordt vervolgd!

Carolien Lasonder
Coördinator Juridische Adviesdesk en senior jurist bij DAS

 

Zelf een juridische vraag? Ook als intermediair kun je gebruik maken van de Juridische Adviesdesk van DAS. Stel je vraag via telefoonnummer 088 3 279 824 of via e-mail: turien-adviesdesk@das.nl. 

*Namen gefingeerd 

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor
Toon contactinformatie
{{advisor.Phone}}