
Marketeer Stephan de Wit: Ford heeft mijn hart gestolen
Zoals veel autoliefhebbers groeide ik op met posters van Ferrari’s en Lamborghini’s aan de muur. De Ferrari F40 en de Lamborghini Diablo waren vaak het eerste wat ik zag als ik mijn ogen opende. Nu weet ik dat ik zulke auto’s nooit zelf zal bezitten, maar als jong ventje is het machtig mooi om daarover te fantaseren.
In mijn jongere jaren vond ik de snelle “bakken” van BMW en Mercedes ook erg aantrekkelijk. Vooral BMW had iets mysterieus. Het donkere interieur, die subtiele M-logo’s op precies de juiste plekken, zoals op het stuur, kilometerteller en de versnellingspook. Modellen zoals de M3 en M5. De M5 was voor lange tijd mijn ultieme droomauto.
Maar smaakt verandert en wel richting een automerk dat misschien niet erg voor de hand ligt, namelijk Ford. Dit merk heeft een natuurlijk een mooie racegeschiedenis. Zo was er het gevecht tussen Ford en Ferrari tijdens de 24 uur van Le Mans van 1966. Ze wisten met de Ford GT het onverslaanbare Ferrari te kloppen. Ook in de koningsklasse van de autosport was er succes met de formule 1 auto van Benetton. In deze auto zat een Ford motor die Michael Schumacher naar zijn eerste wereldbeker loodste. Voor mij waren het vooral de Europese Ford-modellen die indruk maakten, zoals de Ford Escort RS en de Sierra Cosworth. Auto's die niet alleen indruk maakten in de rallyracerij, maar ook supercars zoals Ferrari's en Porsche’s op snelheid wisten te kloppen.
Verder kent iedereen wel de Ford Mustang, een auto die al tientallen jaren een iconische status heeft. Denk bijvoorbeeld aan de prachtige grijze Mustang met de naam “Eleanor” uit de film Gone in Sixty Seconds. Green sally up, Green sally down… De soundtrack van Moby uit de film begint gelijk weer in mijn hoofd af te spelen.
Mijn eerste auto was echter zeker geen Ford. Het was een niet heel bijzondere Fiat Punto 1.4 T-jet. Een leuke, vlotte verschijning, al was de power niet erg indrukwekkend. Toch had hij genoeg pit om aardig uit de startblokken te komen. Helaas bleek de betrouwbaarheid een ander verhaal. De elektrische systemen hielden me vaak aan het werk, zoals je van een Italiaanse auto mag verwachten.
Ik reed er toch met veel plezier in tot ik onverwacht in aanraking kwam met een Ford Focus ST 2.0 die te koop aangeboden werd. Een auto die altijd al mijn aandacht had, maar nooit een reële optie was vanwege financiële middelen en andere prioriteiten. Ik ging niet direct tot actie over, maar de gedachte bleef me achtervolgen. Na een aantal dagen tobben en filmpjes kijken op Youtube had ik het besluit genomen: deze auto moest in mijn bezit komen.
Na een kort en vurig betoog thuis en een kleine lening om het gat te overbruggen - want de Fiat moest tenslotte nog worden verkocht – kocht ik mijn eerste Ford. En wat een auto was het. De Focus ST reed als een droom. Ford auto’s staan bekend als rijdersauto’s, en dat was geen loze belofte. Vijf jaar lang genoot ik van elk ritje. Na een drukke dag sprong ik in de auto en dan was het genieten geblazen. Niet omdat ik hard wilde rijden (want de Ford had “slechts” 250pk), maar omdat de beleving simpelweg geweldig was.
Uiteindelijk heb ik vorig jaar toch afscheid genomen van de Focus ST. Het leven verandert – ik heb nu een gezin - en dat vraagt om een andere auto. Leuk detail is dat het weer een Ford Focus is geworden, dit keer een Stationwagon, maar wel in een ST-Line-uitvoering. De rijervaring is natuurlijk anders dan die van mijn geliefde ST, maar het Ford-virus heeft mij voorgoed te pakken.
Wie weet, misschien komt er ooit weer een echte Focus ST op de oprit te staan. Maar tot die tijd blijf ik een trotse Ford-liefhebber, al moet ik toevoegen dat ik de BMW M5 toch echt nog niet vergeten ben.
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.