Het einde van de losse autopolis?
Onlangs kwam in de vakpers het bericht dat de elektrische auto het einde van de losse autopolis zou inleiden. Wij hebben daar een mening over die wij graag met u willen delen.
Private lease heeft afgelopen jaren een relatief sterke toename doorgemaakt. Waren het in aanvang de kleine goedkope auto’s, inmiddels neemt het aandeel van middenklassers in private lease ook snel toe. Ook heeft de extreem lage rente deze ontwikkeling geholpen. Ofschoon onderhoud en service onderdeel van de concepten uitmaken, is toch de financiering het grootste belang voor de consument. Met de oplopende renteverwachtingen is het de vraag of leaseconstructies in een ander renteklimaat net zo goed gedijen.
Net als private lease maakt ook de elektrische auto een mooie opmars. Aanvankelijk nog fiscaal gedreven maar inmiddels neemt de fiscale stimulans af en neemt de marktwerking het over. Een sterk uitgebreid aanbod van elektrische auto’s is daar een van de oorzaken van en inmiddels is bij ons al 1 op de 6 nieuw verzekerde auto’s een elektrische auto. Met de regelgeving vanuit de EU (Regeling bevordering schone wegvoertuigen) en het toenemend aanbod van elektrische auto’s zal dit alleen maar meer worden. Daarom ook onze verzekering voor elektrische auto’s.
Het lijkt dus een voor de hand liggende conclusie dat beide ontwikkelingen hand in hand gaan. Toch is dat onwaarschijnlijk. De rente is al genoemd, dit zal komende jaren een impact hebben. Daarnaast staan een paar belangrijke ontwikkelingen met de elektrische auto’s dit in de weg. Allereerst zal de prijs van batterijen, en daarmee van elektrische auto’s, de komende jaren rap dalen. De financiering wordt toekomstig dus een minder “big issue”. Ook het onderhoud van elektrische auto’s is beduidend minder, hetgeen een argument voor totaalconcepten wegneemt. En tot slot, de elektrische auto’s zullen ook de occassionmarkt in komen. De levensduur van auto’s is enorm toegenomen en inmiddels betreft slechts 1 op de 7 verhandelde auto’s een nieuwe auto. Of, anders gezegd, het wagenpark veroudert als gevolg van de goede technische staat van auto’s en dat zal komende jaren alleen maar toenemen. Denk aan afnemende degradatie van de batterijen (nu 2% per jaar) door bijvoorbeeld betere koeling, als gevolg waarvan de levensduur van elektrische auto’s toeneemt.
Tot slot zit de auto industrie ook niet stil. De enorme investeringen in elektrificatie en nieuwe technologie (wereldwijd jaarlijks meer dan USD 40 miljard) vergen ook andere businessmodellen. Zo is Tesla al in enkele landen begonnen met de verkoop van hun auto inclusief verzekering en ook andere merken hebben hier al pilots mee gedaan. Wij verwachten hier op de lange termijn een groter effect van. Verzekeringen zullen toenemend onderdeel worden van een ander product of dienst, zoals de auto zelf (ook wel “embedded insurance” genoemd). Als dus op de lange termijn de losse autopolis verdwijnt dan zal dat eerder vanuit die ontwikkeling gebeuren dan door leaseconcepten, hoe mooi deze overigens ook kunnen zijn. Daarbij denken wij ook niet aan 2030, mogelijk wel richting 2050.
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.