
Sandra Dekker: De onwetendheid en de onzekerheid zijn misschien wel het ergst.
Vragen klanten je wel eens of schade die zij online oplopen verzekerd is? We lopen als particulier online meer risico’s dan je misschien denkt. Je huurt een vakantiewoning, maar de website blijkt frauduleus. Of je Zalando-account wordt gehackt en je krijgt facturen van aankopen die je nooit hebt gedaan. Dan kom je in vervelende situaties terecht. Je geld terug krijgen is meestal onbegonnen werk en het terughalen van je account neemt veel tijd in beslag. De onwetendheid en de onzekerheid zijn misschien wel het ergst.
Ik lees graag de nieuwsbrief van BeveiligMij.nl. Zij verzamelen wekelijks al het nieuws over cybercriminaliteit, security en privacy. Regelmatig wordt een groot datalek in de nieuwsbrief beschreven. Onlangs las ik bijvoorbeeld dat een gemeente persoonsgegevens van achthonderd cliënten van een budgetadviesbureau naar een verkeerd mailadres heeft gestuurd. Er stond ook een bericht in de nieuwsbrief dat de politie kort geleden datasets met miljoenen gebruikersnamen en wachtwoorden in beslag heeft genomen. In deze datasets staan naar schatting ook 100.000 gegevens van Nederlanders. Tussen criminelen worden datasets gretig uitgewisseld. Data is geld, vinden zij. Met onze persoonsgegevens, e-mailadressen en wachtwoorden kunnen zij zich online voordoen als ons. Of zij kunnen ons online benaderen en aanzetten tot het klikken op malafide links of bestanden. Ook als je zelf heel voorzichtig bent met het delen van je gegevens, kunnen deze op straat komen te liggen omdat anderen daar onzorgvuldig mee omgaan. Gelukkig geeft BeveiligMij.nl ook waardevolle tips en word je door het lezen van de artikelen een stukje bewuster van de online risico’s die er zijn.
Schaamte
Ook als je je bewust bent van de online risico’s, kan het gebeuren dat je op een verkeerde link klikt of aankopen doet op een frauduleuze website. Veel mensen voelen schaamte, angst, paniek en boosheid als hen zoiets overkomt, maar criminelen zijn geraffineerd en geslepen. Ze spelen in op je gevoel en gebruiken slinkse trucs om je te misleiden.
Cyberverzekering voor particulieren
Bij Turien & Co. en Ansvar hebben we een mooi product ontwikkeld dat hulp biedt bij en na online incidenten. Het product is meer dan een schadevergoeding die je krijgt (bijvoorbeeld na het boeken van een vakantiewoning via een frauduleuze website). Je kunt ook bellen met deskundigen (bijvoorbeeld als je vermoedt dat je bent gehackt) en je krijgt hulp na een incident. Wat moet je doen als je online wordt afgeperst? Hoe kun je de gevolgen van identiteitsfraude inperken? En wat als je kind online wordt gepest? De cyberverzekering voor particulieren is een betaalbaar vangnet voor het geval er in het gezin online iets mis gaat. Niets om je voor te schamen dus, maar wel de zekerheid van een deskundig team dat voor je klaar staat als het misgaat. Maak je klanten attent op de mogelijkheid om zich tegen online aangerichte schade te verzekeren.
Wist je dat?
In onze inboedelverzekeringen is standaard al een (gratis) cyberdekking opgenomen. Deze basisdekking kun je uitbreiden naar een complete cyberdekking. We geven een mooie korting als de klant de verzekering voor zijn fysieke en digitale bezittingen combineert. Meer informatie vind je op onze speciale productpagina's:
Cyberverzekering voor particulieren | Turien & Co.
Bewust inboedelverzekering | AnsvarIdéa
Inboedelverzekering | Turien & Co.
Geschreven door: Sandra Dekker, Commercieel Productspecialist Schadeverzekeringen
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.