Visual Anoushka Turien

Anoushka Amoureus: In zakelijk verzekeren zijn er geen standaardrisico’s

Anoushka Amoureus houdt zich bij Turien al jaren bezig met zakelijke verzekeringen. Eerst als acceptant, en nu alweer enige jaren als productspecialist. Hierdoor heeft ze zowel intern als extern veel ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt. In dit interview bespreekt Anoushka haar ervaringen en geeft ze haar visie op de zakelijke verzekeringswereld.

Hoi Anoushka, hoe ben jij in de zakelijke verzekeringen terechtgekomen?

“Ik heb altijd in de verzekeringswereld gewerkt. Al ruim 15 jaar werk ik bij Turien & Co. Hier heb ik zakelijk en particulier eerst een tijdje naast elkaar gedaan. Toen er een plek in het zakelijke team vrijkwam, ben ik overgestapt."

"Ik ben als acceptant begonnen met WEGAS en beroeps- en bestuurdersverzekeringen, wat toen nog een vrij kleine portefeuille was. We konden het af met z’n tweeën. Dat is nu wel anders. Inmiddels hebben we een team van zeven acceptanten en werk ik fulltime als productspecialist Financial Lines. Daarnaast heb ik twee collega’s die kunnen bijspringen als dat nodig is. Die groei is mooi om mee te maken, en geeft denk ik aan dat we goed bezig zijn.”  

Wat trekt jou aan in zakelijke verzekeringen?  

“In zakelijk verzekeren zijn er geen standaardrisico’s. Een mailtje sturen is niet genoeg, je moet echt verder kijken. Je moet precies weten wat een bedrijf doet. Ik vond het altijd erg leuk om adviseurs daarbij te helpen en met ze mee te denken over de risico’s.”

“Dat heb ik een jaar of dertien gedaan. Toen wilde ik wat anders doen, maar wel met raakvlakken met zakelijke verzekeringen. Inmiddels werk ik alweer 3,5 jaar met veel plezier als productspecialist.”

Wat is het verschil tussen die functies?

“Als productspecialist werk ik aan dezelfde producten als toen ik nog acceptant was: beroepsaansprakelijkheid, bestuurdersaansprakelijkheid en cyber. Als productspecialist ben ik de schakel tussen de acceptatieafdeling en de verzekeraar. Dus ik kijk welke producten een verzekeraar biedt en hoe we die het best in ons systeem en ons Financial Lines portaal kunnen verwerken.” 

“Als acceptant ben je meer de schakel tussen de adviseur en verzekeraar. Dat is het grootste verschil.”

Je noemde net het Financial Lines portaal. Kun je daar wat meer over vertellen?

“Jazeker, ik beschouw het toch een beetje als mijn kindje. In ons Financial Lines portaal kunnen adviseurs verschillende verzekeringen heel eenvoudig met elkaar vergelijken. Je hoeft maar een paar gegevens in te vullen en krijgt direct de premies bij verschillende verzekeraars te zien. Maar ook – beknopt – de verschillen in dekking en acceptatiecriteria.” 

“Voorheen had een aantal verzekeraars een verkort aanvraagformulier met premies en criteria. Stel dat je twee verzekeraars hebt met zo’n formulier, en je van de derde en vierde zelf de premies moet berekenen. Dan ga je onbewust toch sturen op de verzekeringen waarvan de premies al bekend zijn, terwijl die andere producten ook goed zijn. Daarom zijn we drie jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van ons eigen portaal om verzekeringen met elkaar te vergelijken.” 

Hoe zijn de reacties van adviseurs op dit portaal?

“Wat we horen en in onze bezoekverslagen zien, is dat die superpositief zijn. Het portaal werkt snel en is altijd actueel. Adviseurs kunnen er heel veel informatie uit halen. Je kunt met heel weinig gegevens een premie opvragen en kan in het portaal direct offreren of een aanvraag indienen. Voor een aantal producten en beroepen hebben we een maatwerkstroom ingeregeld, zodat je via het portaal een maatwerkverzoek kunt indienen.” 

“Sommige concurrenten hebben ook zo’n tool, maar wat we horen is dat die vaak uitgaan van een standaardsituatie. Zodra iets daarbuiten valt, werkt het allemaal een stuk minder soepel. Maar we blijven hard werken om ons portaal te verbeteren. Zo is het inmiddels mogelijk om voor bestuurdersaansprakelijkheid meerdere bedragen tegelijk te offreren. Een optie die we ook bij de andere producten zullen uitrollen. Daarnaast zou het mooi zijn als we ook meerdere producten tegelijk kunnen offreren, maar daar zitten nog wat haken en ogen aan omdat de verzekeringnemer niet bij alle producten dezelfde entiteit is.”

Op welke manieren ondersteunen jullie adviseurs nog meer?

“We hebben een heel goed acceptatieteam dat echt meedenkt met de adviseur; dat kijkt hoe en waar ze een risico het best kunnen onderbrengen. We proberen die adviseur zo goed mogelijk te begeleiden en alle opties te laten zien die we een klant kunnen bieden. Soms gaan we een stapje verder en nemen we contact op met de verzekeraar om uit te leggen waarom wij vinden dat een risico wel zou moeten passen als dat in eerste instantie niet wordt geaccepteerd.”
“We proberen de adviseur zo veel mogelijk informatie te bieden. We organiseren webinars, versturen nieuwsbrieven en gaan geregeld langs bij adviseurs om een training te geven of informatie te verstrekken. We vinden het heel belangrijk om meer te zijn dan een doorgeefluik tussen adviseur en verzekeraar.” 

Je werkt al een tijdje in de zakelijke verzekeringen. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die je hebt meegemaakt? 

“Het is bewerkelijker geworden. Ook door corona. Vroeger had een klant bij wijze van spreken een leven lang hetzelfde beroep. Maar door corona moesten mensen op andere manieren inkomsten binnenhalen. Nu doen ze steeds vaker verschillende dingen naast elkaar. Ook werken mensen steeds vaker thuis. Daardoor moet je als acceptant meer de diepte in met een adviseur om in kaart te brengen wat een klant nou precies doet.”

“Daarnaast zie je dat verzekeraars kritischer zijn. Een risico dat een paar jaar geleden heel eenvoudig te verzekeren was, is nu een stuk lastiger onder te brengen. Met name in cyberverzekeringen, het meest dynamische product, maar ook in de beroeps- en bestuurdersverzekeringen. Hier hebben we jarenlang geen wijzigingen gehad, maar zie je de laatste 2 a 3 jaar ook aanpassingen en premieverhogingen.”

Waar komen die prijsverhogingen in de aansprakelijkheidsverzekeringen vandaan?

“Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat ze kunnen claimen. Het is in het nieuws. Tot voor kort bestond die claimcultuur alleen in Amerika. Maar ook de kosten om verweer te voeren en schade te behandelen, nemen steeds verder toe.”

“De bedragen stonden op een gegeven moment ook niet meer in verhouding. Een aansprakelijkheidsverzekering met een premie van een paar honderd euro en een verzekerd bedrag van meer dan een miljoen, dat is niet houdbaar.”

Cyberverzekeringen zijn dus jullie meest dynamische product. Zit daar ook de grootste groei?

“Het zal je verbazen, maar cyberverzekeringen zijn lastig te “verkopen”. Toen we 12 jaar geleden begonnen met cyberverzekeringen, hebben we er in het eerste jaar maar 12 afgesloten. Nu zien we de cyberportefeuille groeien, maar het blijft een complex product. Dit komt mede doordat de criteria verder worden aangescherpt. In het begin moest een klant aan twee of drie voorwaarden voldoen. Inmiddels zijn het er meer en zijn ze technischer. Dat maakt het lastig voor een adviseur. Die moet  de IT-afdeling van de klant ervan overtuigen om bepaalde maatregelen door te voeren. Eigenlijk zeg je dan: kunnen jullie de IT-risico’s wel aan? We merken dan ook dat adviseurs worstelen om deze polissen aan te bieden. Wij proberen ze daar zo goed mogelijk bij te ondersteunen.”

“Daarnaast blijven cyberrisico’s iets ontastbaars. Als je pand afbrandt, zie je direct de schade. De schade die je lijdt door een hack is veel minder duidelijk. Je weet niet hoe snel de boel weer op orde is. Of je klanten kwijtraakt, of je iemand moet inschakelen voor PR – er komt echt heel veel bij kijken.”

Kun je het risico tastbaar maken met een voorbeeld?

“Laten we een transportbedrijf als voorbeeld nemen. Daar hoeft een hack niet zo’n groot risico te zijn. Zo’n bedrijf vervoert immers alleen spullen. Maar op het moment dat het door zo’n hack stil komt te liggen, omdat ook alle planningen online staan, heeft dat veel gevolgen. Je hebt geen inkomsten, maar het bedrijf dat een levering zou ontvangen, moet misschien een ander bedrijf 

aanhaken om alsnog spullen geleverd te krijgen. Zo’n bedrijf moet immers ook weer zijn eigen klanten bedienen. Dat zijn dingen waar mensen vaak niet bij stil staan. Je ziet dat verzekeraars nu wel kijken naar die hele keten.” 

Tot slot: hoe denk jij dat de zakelijke verzekeringsmarkt zich zal ontwikkelen?

“Ik denk dat je meer modulair opgebouwde verzekeringen krijgt. Dat er straks geen standaardproduct meer is, maar dat de risico’s heel specifiek worden gemaakt. Ik verwacht dat je straks als bakker een heel ander soort aansprakelijkheidsverzekering krijgt dan als communicatiebureau of een transportbedrijf.”

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor
Toon contactinformatie
{{advisor.Phone}}