Shared Expertise: sparringpartner tijdens het re-integratieproces
Als een werknemer langdurig ziek thuis zit, is dat vervelend voor alle betrokken partijen. Om werkgevers in het re-integratietraject te ondersteunen, heeft Turien in 2018 casemanagementbedrijf Shared Expertise opgezet. Casemanager Maartje Tessel vertelt meer over deze bijzondere dochteronderneming.
Hoi Maartje, wat doe je precies bij Shared Expertise, en hoe ben je in deze functie terechtgekomen?
“Ik werkte hiervoor als acceptant inkomensverzekeringen bij Turien & Co. Vanuit de verzekeraar gezien zit je daar echt aan de voorkant en houd je je bijvoorbeeld bezig met het accepteren van nieuwe aanvragen en mutaties..
“Toen Shared Expertise in 2018 werd opgezet om werkgevers te ondersteunen op het gebied van verzuim en re-integratie, leek dat me heel interessant en heb ik de opleiding Regie op Verzuim gedaan. Nu werk ik als casemanager. Ik zit nu meer aan de achterkant, en kom in actie als iemand voor langere tijd ziek is.”
Op welke manier ondersteunt Shared Expertise werkgevers?
“Werkgevers die bij Turien & Co. een verzuimverzekering hebben, kunnen kosteloos bij ons terecht voor adviezen en vragen over re-integratie, ziekte en regelgeving. Doordat wij de regels goed kennen, kunnen we bijvoorbeeld bepaalde vangnetten signaleren. Dit is hard nodig, omdat er bij werkgevers niet veel kennis aanwezig is op dit gebied.”
“Verder doen we ons best om de schadelast te beperken – voor zowel de werkgever als voor Turien als gevolmachtigd agent. Dat laatste is uiteindelijk ook van belang voor de werkgever, want hoe hoger het uitbetaalde schadebedrag, hoe hoger de premie het jaar daarop gaat worden.”
Wat is het verschil tussen Shared Expertise en de arbodiensten, die ook een belangrijke rol spelen in het re-integratieproces?
“Een arbodienst verzorgt het eerstelijns casemanagement. Zij nemen contact op met de werknemer om een inschatting te maken hoe lang iemand ongeveer ziek gaat zijn. Zij bepalen ook of iemand bijvoorbeeld doorgestuurd moet worden naar de bedrijfsarts. Dat zijn werkzaamheden die wij niet doen. Wij richten ons echt op het stukje werkgever.”
Dus jullie werken eigenlijk samen met een arbodienst aan de re-integratie van werknemers?
“Ja, we streven hetzelfde doel na: het voorkomen van langdurig verzuim. We richten ons alleen op een ander deel van het proces. Wij kijken naar de schadelastbeheersing. De arbodiensten kijken naar de werknemer en zijn re-integratie.”
“Daarnaast monitoren wij de arbodiensten. Wij kijken of ze de regels volgen en zich bijvoorbeeld aan de wet verbetering poortwachter houden. De arbodiensten die volgens ons goed werk leveren, hebben we opgenomen in onze providerboog. Met deze ‘voorkeursdiensten’ onderhouden we direct contact over zieke werknemers. Het voordeel voor de werkgever is dat hij niet wordt gebeld door nóg een partij die informeert naar de stand van zaken.”
Hoe onderscheidt Shared Expertise van andere casemanagementbureaus?
“We zien onszelf echt als een sparringpartner voor de arbodienst en de werkgever. En wat ons uniek maakt, is dat wij cofinanciering ondersteunen voor interventies die worden geadviseerd door een bedrijfsarts. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld psychische begeleiding wordt geadviseerd, dan draait de werkgever normaal gesproken op voor de kosten. Als de werkgever vervolgens om ondersteuning vraagt en de interventie volgens ons zinvol is, dan kunnen wij vanuit de volmacht meestal 50 tot 80 procent van de kosten vergoeden.”
Kun je een voorbeeld geven uit de praktijk van een succes dat jullie hebben behaald?
“Doordat wij hoog over meekijken met de werkgever, kunnen wij in één oogopslag zien hoeveel zieken er zijn binnen een organisatie. Als wij zien dat er binnen een organisatie heel veel zieken zijn, dan gaan we het gesprek aan. Zo zagen we bij een ICT-bedrijf dat er erg veel burn-outs voorkwamen. Dan gaat er dus iets niet goed in de organisatie. Samen met de arbodienst en de werkgever hebben we dit opgepakt en hebben we de organisatiestructuur zo veranderd, dat er nu bijna geen zieken meer zijn. Dat is een mooi succes.”
Dus jullie doen ook aan preventie?
“Het aanpassen van dit soort processen is inderdaad ook een vorm van preventie, maar eigenlijk willen wij daar nog veel meer mee aan de slag, omdat je met preventieve interventies veel kunt bereiken.”
“Als een werkgever een polis bij ons afsluit, krijgen ze automatisch een bericht dat ze bij ons terecht kunnen. Vaak nemen ze echter pas contact op zodra er verzuimgevallen zijn. Dat is wel zonde, omdat we voor die tijd ook al veel kunnen betekenen.”
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.