Voorgestelde wijzigingen Prinsjesdag 2024

Op 17 september was het weer Prinsjesdag. De dag dat de koning traditioneel de troonrede voorleest. In de troonrede staat in grote lijnen de plannen van het kabinet voor het komend jaar. In de plannen valt op dat het kabinet het meeste geld uit gaat geven aan sociale zekerheid.

In dit korte interview geeft onze productspecialist Inkomensverzekeringen Janna Vos haar visie op de plannen voor komend jaar.

Op Prinsjesdag zijn de plannen van het kabinet voor 2025 bekendgemaakt. Een van de opvallende punten is dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt. Wat betekent dit voor werkgevers?

Ja, dat klopt. Het lage-inkomensvoordeel was bedoeld om werkgevers te stimuleren mensen met een laag inkomen in dienst te nemen. Het vervalt per 1 januari 2025, wat betekent dat werkgevers geen financiële tegemoetkoming meer krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Het geld dat hiermee vrijkomt, wordt onder andere gebruikt om het loonkostenvoordeel voor de banenafspraak structureel te maken. Dit voordeel is gericht op mensen met een arbeidsbeperking.

Een ander punt is dat het belastingvoordeel voor expats, de 30%-regeling, toch niet wordt afgebouwd zoals eerder gepland. Kun je ons daar iets meer over vertellen?

Zeker. De 30%-regeling is een belastingvoordeel voor buitenlandse werknemers, waarmee ze over 30% van hun inkomen geen belasting hoeven te betalen. Eerder was het plan om dit voordeel af te bouwen naar 10%, maar dat wordt nu deels teruggedraaid. Vanaf 2027 wordt het aftrekpercentage 27% en dat geldt dan voor een periode van vijf jaar. Dit is goed nieuws voor expats en bedrijven die internationale werknemers aantrekken.

Vanaf 2025 gaat de Belastingdienst weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Wat houdt dit precies in?

Dit betekent dat de Belastingdienst strenger gaat controleren op zzp'ers die eigenlijk geen zelfstandige zijn. Bedrijven die zzp'ers inhuren voor werk dat normaal door werknemers gedaan zou worden, kunnen boetes en naheffingen verwachten. Er komt wel een overgangsjaar waarin bedrijven geen vergrijpboete krijgen als ze aantonen stappen te ondernemen tegen schijnzelfstandigheid. Dit is belangrijk omdat de Belastingdienst naheffingen kan opleggen tot vijf jaar terug, met ingang van 1 januari 2025.

Interessant! Er zijn ook maatregelen aangekondigd om de koopkracht van middeninkomens te verbeteren. Wat verandert er in 2025?

Ja, er komen aanpassingen in de inkomstenbelasting. De eerste schijf, voor inkomens tot €38.441, wordt verlaagd naar 35,82%. Daarnaast komt er een nieuwe tweede schijf van 37,48%, die geldt voor inkomens tussen €38.441 en €76.817. Dit betekent dat werkenden en AOW'ers netto meer overhouden, wat de koopkracht van deze groepen ten goede komt.

Laten we het ook hebben over de premies voor volks- en werknemersverzekeringen. Er is aangekondigd dat de premies voor de Werkhervattingskas en de Awf-premies stijgen. Kun je uitleggen wat deze premies precies inhouden?

De Werkhervattingskas is een financiële regeling waaruit arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden betaald aan werknemers die na ziekte gedeeltelijk aan het werk gaan. Werkgevers betalen een premie om deze uitkeringen te financieren, en voor 2025 stijgt dit percentage van 1,22% naar 1,25%. Dit geldt vooral voor middelgrote en grote bedrijven. Ook de premie voor de Ziektewet en WGA stijgt iets, wat betekent dat werkgevers iets meer bijdragen aan deze verzekeringen.

Waarom is het voor werkgevers belangrijk om goed op de hoogte te zijn van deze premies?

Het is essentieel omdat fouten in de berekening van deze premies tot onnodige kosten kunnen leiden. Als een bedrijf bijvoorbeeld onterecht een te hoge premie betaalt, kan dat financiële gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk dat werkgevers de beschikking die ze in december ontvangen goed controleren. Als ze twijfels hebben, kunnen ze contact opnemen met het UWV voor meer informatie over welke werknemers deze uitkeringen krijgen.

Dank voor je heldere uitleg! Als laatste, heb je nog tips voor werkgevers?

Zeker! Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de veranderingen in wet- en regelgeving en controleer je premies zorgvuldig. Mocht je hulp nodig hebben, dan kun je altijd advies inwinnen bij experts zoals onze casemanagers van Shared Expertise via 072 5181999 of stuur een e-mail naar casemanagement@sharedexpertise.nl

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor
Toon contactinformatie
{{advisor.Phone}}