Kun je je verzekeren tegen WhatsApp-fraude?
Tijdens de coronacrisis is de afhankelijkheid van digitale middelen toegenomen. Dat komt door thuiswerken, het volgen van online onderwijs en een toename van online winkelen. Recente cijfers van de politie wijzen uit dat het aantal gevallen van cybercrime tijdens de coronacrisis explosief is gestegen. Het gaat dan vaak om phishing, een vorm van cybercrime waarbij inlog- en betaalgegevens worden gestolen of om oplichting via WhatsApp. Wij vroegen Sandra Dekker, Productspecialist Cyberverzekeringen bij Turien & Co., hoe het nu zit met WhatsApp-fraude. Is WhatsApp-fraude verzekerd onder de cyberverzekering voor consumenten, de CyberCare Polis?
Sandra Dekker: “Het is best lastig om te zeggen welke vormen van WhatsApp-fraude verzekerd zijn en welke niet. De CyberCare Polis dekt geen oplichting. Dit is het geval als een crimineel het slachtoffer met mooie praatjes zover krijgt om zelf geld over te maken. Als het slachtoffer onvoldoende controleert of de betaling naar de juiste persoon gaat en de betaling gaat verkeerd, dan is dit niet verzekerd.
Je ziet echter wel ontwikkelingen in de manier waarop criminelen te werk gaan. Wat je de laatste tijd meer ziet is WhatsApp-hack of WhatsApp-gijzeling. Hiervan is sprake als er een simkaart wordt gehackt en (soms wekenlang) wordt meegekeken met de wijze waarop er wordt gecommuniceerd. Vervolgens doet de hacker zich voor als de persoon die gehackt is om op die manier vrienden en familie over te halen om geld over te maken. In dat geval is sprake van identiteitsfraude, hacking en phishing. Een dergelijk voorval is wel gedekt onder de CyberCare Polis.”
Uw advies
Juist in deze tijd is het raadzaam om uw particuliere klanten te wijzen op de gevaren van WhatsApp-fraude en andere online risico’s. Uw klanten kunnen zich via u verzekeren tegen cybercriminaliteit. Als uw klant dan een keer in een phishing e-mail trapt, of erger nog, zijn identiteit wordt misbruikt, dan staat een team cybersecurity-deskundigen klaar om te ondersteunen bij het herstellen van de gevolgen van het misdrijf. Ook als de bestanden op een laptop in het gezin worden gegijzeld doordat criminelen ransomware op het apparaat hebben geïnstalleerd of als privéfoto’s zonder toestemming worden verspreid biedt de CyberCare Polis uitkomst. Wijs uw klanten op de gevaren van WhatsApp fraude en op de mogelijkheden zich tegen online risico’s te verzekeren. Wij helpen u graag.
Voor productinformatie
Sandra Dekker: sdekker@turien.nl of 072 5 181 163
Voor marketingondersteuning
Marcel Kroon: mkroon@turien.nl of 072 5 181 195
Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.