Header Mieke (1)

Mieke Spaan over autoverzekeringen: Het mag bij ons afwijken van de standaard. Dat vinden we juist leuk

Turien & Co. is gespecialiseerd in het verzekeren van voertuigen: van alledaagse modellen tot bijzondere bolides en oldtimers uit het hoge segment. Productspecialist Mieke Spaan vertelt wat de autoverzekeringen van Turien & Co. bijzonder maakt en neemt met ons een kijkje in de toekomst. 

Hoi Mieke, wat doe je precies bij Turien?     

“Als productspecialist ben ik verantwoordelijk voor onze automotive producten. Dus alles wat rolt en rijdt: auto’s, motoren, elektrische voertuigen en klassiekers. Ik houd me bezig met het verbeteren van de huidige producten en de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Heb je zelf ook iets met auto’s?

“Ja, zeker! Anders kies je hier ook niet voor. Ik ben zelf echt van de mooie auto’s en heb altijd mooie auto’s gehad. Je moet natuurlijk ook wel een beetje snappen waar het over gaat. De klantgroepen waar wij mee werken, zijn enorm gepassioneerd. Op het moment dat je daar geen feeling mee hebt, kun je je werk niet goed doen. Dan begrijp je niet wat mensen bezielt om hun auto in een verwarmde garage te stallen.” 

Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

“Ik heb ruim 25 jaar ervaring in verzekeringsadvies, met name zakelijk. Ik ben begonnen met particuliere verzekeringen en ben later overgestapt naar zakelijke verzekeringen. Echt de premium klanten om het zo maar te zeggen; de klantgroep waar ik nu ook veel mee te maken heb. Dat helpt me in mijn huidige functie. Ik ben in al die verwarmde garages geweest om te zien hoe die auto’s erbij staan.”

Premium klanten en verwarmde garages: betekent dit dat alleen mensen met dure auto’s bij jullie terecht kunnen?

“Nee, zeker niet. Iedereen kan bij ons terecht. We hebben verschillende productlijnen, die passend zijn voor elk segment. We spreken ook wel van de drie P’s: Prima, Primair en Premium. Primair is voor voertuigen tot 100.000 euro, Prima voor auto’s tot 200.000 euro, en Premium voor de voertuigen daarboven. Daar zit geen limiet aan. Het mag een beetje afwijken van de standaard, dat vinden we juist leuk.” 

Wat maakt jullie autoverzekeringen bijzonder?  

“Wat onze klantgroep heel belangrijk vindt, is de nieuwwaarderegeling. Wij keren tot drie jaar de volledige nieuwwaarde uit bij auto’s tot 300.000 euro. Dit is uit te breiden tot vijf jaar. Dat is echt wel een bijzonderheid in de markt. Voor dat soort dure auto’s en dan drie of vijf jaar – dat is echt heel hoog.” 

Jullie werken voor de verlengde nieuwwaardedekking ook met actiemodellen. Hoe werkt dat precies?    

“Ja, dat klopt. We kiezen elk kwartaal drie actiemodellen, waarbij we de nieuwwaardedekking gratis verlengen van drie naar vijf jaar. Wij betalen het stukje premie dat dit normaal gesproken extra kost. De actiemodellen wisselen, maar zijn wel altijd merken en modellen die goed verkocht worden. Dit kwartaal zijn de actiemodellen de Volvo EX90, Mercedes EQE en de Volkswagen ID7.”

Naast nieuwe auto’s verzekeren jullie veel klassiekers. Hoe wordt de waarde van oldtimers bepaald?

“De meeste klassiekers die wij in de boeken hebben, zijn getaxeerd. Normaal is het zo dat je voor een waardebepaling naar de taxateur gaat. Die maakt foto's, stelt een rapport op en bepaalt welke waarde de komende drie jaar voor jouw mooie klassieker geldt. We werken naast dit reguliere kanaal nu ook samen met Classic Car Ratings. Zij hebben een uitgebreide database en kunnen de waardebepaling op afstand uitvoeren. De klant stuurt foto’s in een app, en op basis van die foto’s en de data die ze al verzameld hebben, bepalen ze de waarde. Een heel mooi en flexibel systeem, dat wij graag een kans willen geven naast de reguliere manier van taxeren. Daarom hebben wij gezegd: wij betalen dit voor onze klanten gedurende een actieperiode om de drempel te verlagen.”

Spelen jullie ook in op de opkomst van de elektrische auto, en zo ja, hoe?

“Jazeker, wij waren een van de eerste verzekeraars met een speciale verzekering voor elektrische voertuigen. Een product waarin laadpalen en kabels bijvoorbeeld standaard verzekerd zijn.”

“Een aantal jaar geleden was range anxiety nog heel erg een ding. Wij zijn daar toen een speciale hulpdienst voor gaan aanbieden. Tegenwoordig is die angst om stil komen te staan met een elektrische auto vrijwel verdwenen, en wordt hier vrijwel geen gebruik meer van gemaakt.”

“Wat op dit moment wel speelt, zijn de zogenoemde wisselaccu’s. Sommige fabrikanten bieden Battery as a Service aan, een soort servicepakket waarbij je de accu leaset en je er dus geen eigenaar van bent. Wij hebben besloten om die accu toch te verzekeren, omdat die bij die auto hoort. Dus verzekeren we iets wat niet van de klant is. Dat is in de verzekeringswereld erg ongewoon, omdat je iets verzekert waar je geen belang bij hebt. Maar dat soort eigenzinnige dingen vinden we leuk, daar houden we van.” 

Tot slot: hoe denk jij dat de toekomst van autorijden en autoverzekeringen eruitziet?

“Ik denk dat elektrisch rijden echt de standaard wordt. Dat moet wel, als we de uitstoot willen beperken. Elektrische voertuigen zijn natuurlijk heel anders dan de auto’s die we tot voor kort kenden. Ze zijn zwaar, en dat heeft invloed op de schadelast. Verder zie je dat nieuwe auto’s steeds beter zijn uitgerust; denk aan camera’s en rijhulpsystemen. Veel van dit soort systemen zijn optioneel. Op het moment dat je er niet voor kiest, wordt er een appje niet aangezet, maar zit het systeem nog wel in de auto. Dus als die auto in de sloot rijdt of total loss raakt, moet het wel betaald worden. Dat maakt dat schades veel hoger zijn dan in het verleden, terwijl het aantal schades door al die technologie misschien wel afneemt. We willen natuurlijk niet dat iemand ergens premie voor moet betalen, terwijl hij er zelf geen gebruik van maakt. Dat zou niet eerlijk zijn. Wij hebben nu al een heel gedifferentieerd premiemodel, waarbij twee buurmannen die dezelfde auto kopen allebei een andere premie betalen, maar door deze ontwikkeling verwacht ik nog meer differentiatie.” 

“Een andere ontwikkeling die ik zie aankomen, is dat verzekeraars meer oog krijgen voor de bestuurder. Een voorbeeld hiervan is de optionele rijangstdekking die we bij Turien het afgelopen jaar aan de schadeverzekering voor inzittenden hebben toegevoegd . Met deze dekking kan iemand die een heftig ongeluk meemaakt en moeite heeft om opnieuw te gaan rijden, hulp krijgen. We zorgen dus niet alleen dat de auto netjes gemaakt wordt, maar ook dat iemand weer prettig in de auto zit.”

Vind een assurantieadviseur

Turien & Co. werkt uitsluitend met assurantieadviseurs. Indien u deze nog niet heeft, dan kunt u hieronder een adviseur bij u in de regio zoeken.

Postcode
.

Er is iets mis gegaan bij het ophalen. Probeer het later nog eens.

{{searchResultText}}

{{advisor.Name}}
{{advisor.Addressline1}}
{{advisor.Addressline2}}
Afstand: {{advisor.DistanceKM}} kilometer
Partnerkantoor
Toon contactinformatie
{{advisor.Phone}}